#nochmosselnochvis
Ze zijn mossel noch vis. Ze zijn niet meer de kleinsten op de speelplaats en kijken op naar de ‘grootsten’ van het zesde. Je kan er een serieuze babbel mee doen want ze zijn heel leergierig. Maar je kan er ook nog de fantasiewereld mee verkennen. Ze houden van frulletjes, dino’s, kleine dieren, bouwblokken, tekenen, stripverhalen, zoekboeken, grapjes, … Kortom: ze zijn nog echt kind, maar willen wel al serieus worden genomen.
Stilletjes aan stappen ze uit hun kleine ‘ik-wereldje’ en beseffen ze dat ze een deeltje uitmaken van een geheel (gezin, klas, sportclub, jeugdvereniging). Ze nemen daar een prominente plaats in, elk met hun eigen karaktertrekjes, talenten en tekortkomingen. De leerkrachten van L3 helpen hen de weg te zoeken om uit te groeien tot een leuke, toffe persoonlijkheid met respect voor de ander, ook al heeft die ergens een ander gedacht over. Er kan zeer veel besproken worden op voorwaarde dat dit op een beleefde manier gebeurt.
#appels #bananen #citroenen
Maar ook honingmeloenen en vlierbessen en aardbeien… In het derde leerjaar is binnenklasdifferentiatie geen ‘loos woord’. Met fruitige namen worden de groepjes gevormd waarin de leerlingen aan het werk gaan op hun niveau, op hun tempo en met de instructie die voor hen nodig is (heel veel en heel geleid of juist bijna niets en haast zelfstandig). Zorg op maat begint immers in de klas.
#rekenen #zoalsvolwassenen
In het derde leerjaar leren de Gavertjes schatten en afronden, breuken, optellen en aftrekken tot 1000, eenvoudige oppervlaktes berekenen, werken met euro’s en cijferen. Aan het einde van L3 weet iedereen wat evenwijdige rechten zijn, snijdende lijnstukken, ...