#deurenopen
Grote schuifdeuren tussen de lokalen van de tweede kleuterklas zorgen ervoor dat de talenteneilanden verdeeld zijn over de lokalen, dat de kleuters in beide klassen kunnen spelen, ontdekken en leren én dat ze elkaar allemaal heel goed kennen. Na het dagelijkse en heel belangrijke onthaalmoment in de eigen klas, met de eigen juf, kunnen de kleuters een keuze maken uit het bijzonder uitgebreide aanbod - aangepast aan het thema - in de talenteneilanden.
#opstap
Onze kleuterjuffen kiezen er heel duidelijk voor om 437 keer de kans te grijpen om mee te gaan in de leefwereld van onze Gavertjes van K2. Ze spelen enorm in op wat de kinderen bezighoudt, ze gaan op stap als het weer het toelaat en ook als het weer het niet toelaat. Waar dienen regenjassen en laarzen anders voor? Stappen we rond een plas of springen we erin?
#zelfstandigheid
We gaan een stapje verder in de tweede kleuterklas wat zelfstandigheid betreft. Jassen aantrekken, toiletbezoek, handen wassen, keuzes maken, mee verantwoordelijkheden dragen… Allemaal zaken waarop sterk wordt ingezet in K2.
#executievefuncties
Executieve functies horen bij het denkvermogen. Het zijn hogere denkprocessen die nodig zijn om activiteiten te plannen en aan te sturen. Je kunt ze zien als een 'dirigent'. Ze helpen bij alle soorten taken.
Ze zorgen voor efficiënt, sociaal en doelgericht gedrag. De executieve functies worden ook wel de uitvoerende aandacht genoemd.
Grofweg kun je ze onderverdelen in vier soorten:
- Impulsbeheersing.
- Concentratie.
- Flexibiliteit.
- Prioriteiten stellen.
De executieve functies regelen bijvoorbeeld het starten met een taak en het richten en vasthouden van de aandacht. Zonder deze functies is goed georganiseerd gedrag niet mogelijk.
Onze kleuterjuffen kregen allemaal een heel intensieve coaching om het stimuleren van deze executieve functies bij onze kinderen te verwerken in hun dagelijkse bezigheden in de klas. Het is een leerkrachtenstijl die ervoor zorgt dat elk kind zich bewust wordt van zijn eigen gedrag en gevoelens en langzaamaan leert dat hij of zij deze zelf kan sturen.