2de kleuterklas

“Een doorsnee 4-jarige stelt 437 vragen per dag. Dit betekent dat we 437 keer de kans krijgen de natuurlijke nieuwsgierigheid van onze kinderen te voeden, of 437 keer de kans krijgen verveeld met onze ogen te rollen. Welke van deze twee opties kies je?” - Anoniem
Portret van Udine Stoop

Udine Stoop

K2A - Olifantenklas
Juf Nele

Nele De Clercq

K1C - Schildpaddenklas
K2A - Olifantenklas
L2C
Zorg L2
Portret van Ann Waterschoot

Ann Waterschoot

K2B - Giraffenklas
Portret van Eva Massa

Eva Massa

K1A - Vlinderklas
K2B - Muizenklas
Zorg kleuters
Kindjes luisteren naar een verhaal van de juf in de kring
Kindje kleurt een hartje in met rode stift
Kind kleeft rode snippers op een hartje
Meisje knipt hartje uit
Kindje schuift schuifdeur tussen de klassen open

#deurenopen

Grote schuifdeuren tussen de lokalen van de tweede kleuterklas zorgen ervoor dat de talenteneilanden verdeeld zijn over de lokalen, dat de kleuters in beide klassen kunnen spelen, ontdekken en leren én dat ze elkaar allemaal heel goed kennen. Na het dagelijkse en heel belangrijke onthaalmoment in de eigen klas, met de eigen juf, kunnen de kleuters een keuze maken uit het bijzonder uitgebreide aanbod - aangepast aan het thema - in de talenteneilanden.

#opstap

Onze kleuterjuffen kiezen er heel duidelijk voor om 437 keer de kans te grijpen om mee te gaan in de leefwereld van onze Gavertjes van K2. Ze spelen enorm in op wat de kinderen bezighoudt, ze gaan op stap als het weer het toelaat en ook als het weer het niet toelaat. Waar dienen regenjassen en laarzen anders voor? Stappen we rond een plas of springen we erin?

#zelfstandigheid

We gaan een stapje verder in de tweede kleuterklas wat zelfstandigheid betreft. Jassen aantrekken, toiletbezoek, handen wassen, keuzes maken, mee verantwoordelijkheden dragen… Allemaal zaken waarop sterk wordt ingezet in K2.

#executievefuncties

Executieve functies horen bij het denkvermogen. Het zijn hogere denkprocessen die nodig zijn om activiteiten te plannen en aan te sturen. Je kunt ze zien als een 'dirigent'. Ze helpen bij alle soorten taken. 

 Ze zorgen voor efficiënt, sociaal en doelgericht gedrag. De executieve functies worden ook wel de uitvoerende aandacht genoemd.

Grofweg kun je ze onderverdelen in vier soorten:

  • Impulsbeheersing.
  • Concentratie.
  • Flexibiliteit.
  • Prioriteiten stellen.

De executieve functies regelen bijvoorbeeld het starten met een taak en het richten en vasthouden van de aandacht. Zonder deze functies is goed georganiseerd gedrag niet mogelijk.

Onze kleuterjuffen kregen allemaal een heel intensieve coaching om het stimuleren van deze executieve functies bij onze kinderen te verwerken in hun dagelijkse bezigheden in de klas. Het is een leerkrachtenstijl die ervoor zorgt dat elk kind zich bewust wordt van zijn eigen gedrag en gevoelens en langzaamaan leert dat hij of zij deze zelf kan sturen.

Bijlage

Interessante links voor de 2de kleuterklas

Meer info?

Wil je meer informatie over de 2de kleuterklas? Wil je inschrijven? Dat kan steeds, online of via de directie.
fotos-01Group 811Group 11news Group 777 Group 802Group 810Page 1Page 2