#inzicht
Nadat de technieken om te leren lezen, schrijven en rekenen in het eerste leerjaar werden aangeleerd, bouwt het tweede leerjaar hierop verder maar wordt er vooral ook meer inzichtelijk gewerkt. Waarom is dat zo? Hoe kom je aan dat antwoord? Wat deed je stap voor stap? Dat zijn veelgehoorde vragen, ook in de lessen wiskunde.
#lerenleren
Vanaf het tweede leerjaar staat ‘leren leren’ op het programma, dat betekent een eerste stap naar zelfstandig leren. Uiteraard spreken we over een eerste stap en moet dit onder begeleiding gebeuren zowel op school als thuis. Maar al eens een lesje wereldoriëntatie “studeren” hoort er zeker bij.
#hoofdletters
De tweedeklassers leren de hoofdletters schrijven. Met het puntje van de tong tussen de lippen door van de inspanning wordt er geoefend. Zodat de brief aan de Sint én de nieuwjaarsbrief echte kunstwerken worden.
#tafels
De tafels van vermenigvuldiging zijn alomtegenwoordig in het tweede leerjaar. We bouwen langzaam op van de tafel van 2 en 10 (gemakkelijk) naar de tafel van 7 of 8 (al iets moeilijker). Ook gaan we delen. En we gebruiken meteen de correcte benamingen: ‘vermenigvuldiging, quotiënt, deeltal …’